به گزارش سلام بانو، الناز پاکنیا در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از شاخصههای اساسی توسعه پایدار و توانمندسازی جامعه و توسعه مشارکت سیاسی در یک جامعه کمک به فرایند توانمندسازی و افزایش مشارکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان است.
موانع مشارکت زنان برای نوسازی کشور بر طرف شود
وی خاطرنشان کرد: زنان در توسعه و نوسازی یک کشور و میزان مشارکت آنها نقش بسیار زیادی دارند و زمانی که موانع مشارکت زنان رفع شود زمینه دستیابی به رشد و شکوفایی در یک جامعه هم فراهم میشود.
کارشناس ارشد روزنامهنگاری تصریح کرد: زنان نیمی از نیروی انسانی در جوامع بشری را تشکیل میدهند و از پیش نیازهای یک توسعه سیاسی و فرهنگی اجتماعی است که به حوزه زنان و مشارکت در این زمینه توجه داشته باشند.
پاکنیا با بیان اینکه رضایتی که از حضور زنان در زمینههای اجتماعی و سیاسی در کشورها و جوامع ایجاد میشود مسئله قابل تأملی است، افزود: زنان این قدرت را دارند که احساس رضایت یا نارضایتی، شادی، غم و حتی تمام احساسهای مورد نیاز یک انسان را در جامعه، چه خوب و چه بد را گسترش دهند.
وی گفت: در جامعه رسانهزده ما در عصر ارتباطات و اطلاعات که رسانههای اجتماعی توازن اطلاع رسانی را به سمت خودش کشانده و اغلب جامعه از آن به عنوان منبع خبری و حتی منبع غیر خبری استفاده میکند دست پیدا کردن به یک الگو برای توسعه مشارکت زنان میتواند قابل توجه باشد.
این کارشناس در ادامه با بیان اینکه زنان چندین نقش را در یک جامعه بر عهده دارند، افرود: زنان، دختران یک خانواده هستند، همسران یک خانوادهاند ، مادران یک جامعهاند و در زمینههای سیاسی و اجتماعی هم میتوانند در خارج از منزل ایفاگر نقش باشند و قدرت تاثیرگذاری بسیار بالایی هم دارند.
وی با بیان اینکه نباید با تقویت حس زنانه به سمت تضعیف همبستگی مدنی برویم، گفت: از نقشهای خلاقانه، آگاهانه، هوشیارانه، مادرانه و زنانه با عطر نرگس و با عطر زیبایی که با جایگاه ویژهای که اسلام به زن داده میتوانیم زمینههای عمومی را فعال کنیم.
نهادهای فرهنگی نقش بهسزایی بر روی رسانهها دارند
پاکنیا نقش نهادهای فرهنگی بهعنوان شکل دهنده و برنامهریز رسانههای گروهی در کشور را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: اتفاقی که امروزه در زمینه انسان رسانهها و یا سلبریتیها در کشور دارد اتفاق میافتد نشان میدهد که حجم عظیمی از سیاستگذاریها در زمینه فرهنگی با نارسایی مواجه بوده و برای همین یک وضعیت رهاشدگی ما در زمینه رسانهها و زنان داریم که بسیاری از موارد به ابتذال کشیده میشود.
کارشناس ارشد روزنامهنگاری ادامه داد: هرجایی که توانستیم از زنان به عنوان قدرت تاثیرگذار، معقولانه و با جنبهها و فکتهای مهم اسلامی و در شأن زن استفاده کنیم این تعارضها از آشفتگی جلوگیری کرده و منجر به معرفی زنان توانمند و موثر در جامعه شده است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در زمینه سیاستگذاری آشفتگی وجود دارد و تعارض بین اجرا و عمل بسیار مشهود است، گفت: دولت نتوانسته به نقش مهم رسانهای برای جلوگیری از استحاله واقف شود و از آن استفاده ببرد.
پاکنیا با اشاره به اینکه امروزه در رسانه آموزشها متناسب با فرهنگ و معیارهای پذیرفته شده در جامعه ما نیست، اظهارکرد: هجمههای سنگین تبلیغاتی بهویژه برای قشر زن با مبانی ارزشی و فکری در جامعه تعارض دارد و موجب شده است که الگوهای رفتاری و سبک زندگی اجتماعی در جامعه ما تغییر کند.
رسانه وسیله انتقال دهنده ارزشها است
کارشناس ارشد روزنامهنگاری با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه سنتی ایران سبکی که امروز در فضای رسانههای اجتماعی برای زنان تبلیغ میشود را نمیپذیرند، گفت: بخشی از رفتارهای نسل ما متاثر از فضای رسانههای اجتماعی دنیا بوده که به دنبال تثبیت یا تغییر الگوهای رفتاری در جامعه است.
وی به نقش رسانهها بر مخاطبان اشاره کرد و گفت: برنامهها و محتوای ابزارهای رسانهای تاثیرگذاری زیادی بر روی مخاطبان و بهویژه زنان دارند که باید برنامهریزی صحیحی برای انتقال ارزشها و هنجارهای ملی میهنی و باورهای مذهبی در این قشر داشته باشیم.
پاکنیا یادآور شد: امروزه شاهد آن هستیم که رسانههای خارج از کشور چگونه خشونت، تغییر ارزش ها، عقاید و تاثیرات سیاسی و حتی جایگزینی روابط بین افراد خانواده که از آسیبهای اجتماعی در کشور است را تبلیغ میکنند.
کارشناس ارشد روزنامهنگاری در ادامه گفت: متاسفانه سینمای امروز ما که یک رسانه همگانی است در محتوای خودش بیشتر درگیر مناسبات جنسی شده هویت زنانه را که دارای ارزش و شأن اجتماعی بوده به سمت شهرت، ثروت و محبوبیتهای خارج از نظام ارزشی اسلامی و ایرانی سوق داده که آسیب جدی در این زمینه وجود دارد که باید برای بازگشت هویت زنانه به شدت چاره اندیشی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی در اختیار نیروهای انقلابی در داخل کشور نیست، افزود: آنچه که در اختیار نسل جوان ما قرار میگیرد برنامههایی است که در خارج از کشور یا گروههای خاص برای نسل جوان ما دارند تدارک میبینند و این مسئله نشان میدهد که ما باید در زمینه تبیین وضع مطلوب برای فضای رسانهایمان بهویژه در زمینه زن و رسانه برنامههای کاربردی تدارک ببینیم و ماموریتهایی را در اختیار زنان قرار دهیم و گروههای مختلف را در زمینه تولید محتوا به کار بگیریم و بتوانیم در دنیایی که محتواها تعیین کننده افکار عمومی هستند برنامه و محتوا داشته باشیم.
کارشناس ارشد روزنامهنگاری یادآور شد: امروزه در رسانه در زمینه افکار عمومی هر فرد یا ایدئولوژی اگر نتواند برای عقاید خودش محتوا بسازد به شدت کالای جایگزین دیگری در اختیار مخاطب قرار میگیرد.
این کارشناس تصریح کرد: باید محتواهایی تولید شود که بتواند در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و پاسخگوی بازگشت به خویشتن در احیای ارزشهای دینی ما باشد و بتواند باور توانستن را در زنان و دختران ایرانی توانمند کند، مدهای رفتاری و پوششی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی را در اختیار این جامعه قرار دهد و در راستای توانمندسازی نخبگان فرهنگی و علمی زنان گام بردارد و آنگونه زن و دختر ایرانی را تربیت کند که آیندهساز نسل بعدی کشور باشد.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه