به گزارش سلام بانو، سیده محدثه حسینی در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه یکی دیگر از بستههای تشویقی دولت برای افزایش جمعیت اعطای مسکن است، اظهار کرد: اختصـاص وام ۱۵۰ میلیـون تومانـی ودیعـه در سال ۱۳۹۹ خریـد یـا سـاخت مسـکن بـرای خانوادههـای فاقد مسـکن بـا بازپرداخت ۲۰ سـاله مـربوط بـه تولد فرزند سـوم به بعـد، افزایــش ۲۵ درصد ســقف تســهیلات مســکن برای خریــد و سـاخت و جعالـه به ازای هر فرزنـد و افزایش دو سـاله دوره بازپرداخت و همچنین کاهــش عــوارض ســاخت و ســاز تــا ۵۰ درصد بــرای خانــواده سه فرزنـد و تـا ۷۰ درصد بـرای خانـواده چهار فرزنـد است.
وی در خصوص کاهش هزینههای درمان گفت: پوشـش بیمـهای خدمـات سـلامت زنـان اعـم از مراجعه به ماما یا پزشـک، پوشــش بیمــهای آزمایشهــای مــادر و جنیــن بــر اســاس ضوابـط قانونـی، تحت پوشـش کامل قـراردادن همه مـادران در دوران بـارداری و شـیردهی تا پایان پنج سـالگی کودکان بر اسـاس آزمون وسـع، قرار گرفتن تمامی زوجهای نابارور تحت پوشش بیمهای، ارائه کمکهای معیشتی به خانوارها در برنامه هفتم، فـروش بـدون نوبـت و بـدون قرعهکشـی خـودروی ایرانـی بـه قیمـت کارخانه پـس از تولـد فرزنـد دوم بـه بعـد از جمله دیگر بستههای تشویقی به مـادران است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه برای توانمندسازی خانوادهها درخصوص افزایش جمعیت راههایی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: اقداماتی باید توسط سایر دستگاهها انجام مانند معیشت، اشتغال، فرهنگ و غیره که بسیار مهم و تاثیرگذار خواهند بود انجام شود تا خانوادهها تمایل بیشتری برای فرزندآوری نشان دهند.
حسینی مسئله جمعیت در استان مازندران را حیاتی دانست و افزود: ما از تله جمعیتی رد شده و چند سال است که وارد پدیده انقراض نسلی شدیم، در این شرایط اصلاح جمعیتی بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است لذا برای تغییر شرایط و بهبود وضعیت موجود لازم است کار جهادی انجام دهیم و بر روی همه مولفههای موثر بر جمعیت کار کنیم.
وی توانمندسازی و اقناعسازی جمعیت برای فرزندآوری را مهمترین اقدام برشمرد و گفت: فرهنگسازی و ارتقای دانش در سطوح آموزشی مدارس، دانشگاه، جامعه، رسانههای عمومی و دستگاههای ناظر بر آن مانند صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید درخصوص پیشگیری از سقط جنین باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: سالانه حدود ۶ تا ۱۴ هزار مورد سقط جنین در استان مازندران انجام میشود که بسیاری از آن غیرقانونی است.
حسینی با بیان اینکه افزایش شاخص حاملگیهای خواسته زوجین، ارتقاي برنامه پيشگيری از سقطهای غيرقانوني و غيرشرعی و کمک به ازدواج جوانان در افزایش فرزندآوری موثر است، اظهار کرد: بیش از ۲۲۲ هزار مرد بین سنین ۲۰ تا ۴۹ ساله و بیش از ۲۴۳ هزار زن ۱۵ تا ۴۹ ساله در استان مجرد هستند به عبارتی بیش از ۹۳ درصد دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۵۰ درصد دختران ۲۰ تا ۲۹ سال و ۶۰ درصد مردان ۲۰ تا ۲۹ سال مجرد میباشند.
وی بر لزوم فرهنگسازی برای كاهش ميانگين سن ازدواج تأکید کرد و افزود: مداخلات روانشناسی در اصلاح و تغییر الگوی ازدواج و طلاق، برگزاری برنامههای آموزشی ازدواج مناسب برای جوانان، استفاده از ظرفيتهای موجود مانند معتمدين محلی، نشستهای مذهبي به منظور ايجاد زمينه مناسب برای ازدواج است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد: پیشبینی میشود حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار زوج دارای مشکلات ناباروری در استان داشته باشیم.
حسینی گفت: تعداد زوجهای نابارور در استان مازندران ۱۱ هزار نفر است.
وی در ادامه با بیان اینکه افراد نابارور بعد از شناسایی برای آموزش و تحت درمان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ارتقا آگاهی، نگرش و عملكرد جامعه در زمينه عوامل مستعد كننده ناباروری، توانمندسازي ارائه كنندگان خدمات باروری سالم در خصوص بسته خدمتي ناباروری، كاهش موارد ناباروری ناشی از عفونتهای آميزشی(برنامه خود مراقبتی زنان و مردان، خدمات غربالگری و درمان)، آموزش و مشاوره حین و بعد از ازدواج، پیشگیری از طلاق بهویژه طلاق عاطفی مهمترین مساله ویران کننده خانوادههای ایرانی و مازندرانی در سالهای گذشته بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه آمار طلاق در سالهای گذشته همواره روند صعودی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۱۰ هزار مورد طلاق در استان داشتیم و در حال حاضر بر اساس آمارها از هر سه ازدواج یکی از آنها به طلاق منجر میشود که به ازای هر یک مورد طلاق رسمی، دو مورد طلاق عاطفی در جامعه وجود دارد.
حسینی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیتهای موجود در استان برای برون رفت از بحران جمعیت باید استفاده شود، افزود: استفاده از ظرفیت هنر برای فرهنگسازی مانند فیلم، سریال، انیمیشن، تئاتر و غیره در صدا و سیما، استفاده از ادبیات مانند شعر، کتاب، موسیقی توسط فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات، حوزههای علمیه، دانشگاهها و از گروههای مرجع همانند مدرسین دانشگاه، هنرمندان، ورزشکان برای فرهنگسازی و اطلاعرسانی باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی در پایان گفت: استفاده از ظرفیت گروههای مردم نهاد، رسانههای مکتوب، فضاهای مجازی، فضاهای تبلیغاتی محیطی توسط شهرداریها، اداره راه و شهرسازی، استفاده از ظرفیت دانشگاهها، مدارس و مهدکودک میتوانند برای فرهنگسازی و اطلاعرسانی موثر باشند.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه